Γράφει ο Γιώργος Χ
Το Marder 1 (Schützenpanzer Marder 1) είναι ένα από τα πιο εμβληματικά ΤΟΜΑ - Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης πεζικού (Infantry Fighting Vehicle - IFV) που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν στη τότε Δυτική Γερμανία.
Εισήχθη σε υπηρεσία το 1971 και αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο των μηχανοκίνητων μονάδων πεζικού (Panzergrenadiere) του γερμανικού στρατού (Bundeswehr) κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου και πέρα από αυτόν.
Με περισσότερα από 50 χρόνια υπηρεσίας, το Marder 1 παραμένει ένα αξιόπιστο και δοκιμασμένο όχημα, ενώ έχει εξελιχθεί μέσα από πολλαπλές αναβαθμίσεις για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις του πεδίου της μάχης.
Η ανάπτυξη του Marder 1 ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1960, όταν η Δυτική Γερμανία αναζήτησε ένα νέο όχημα για να αντικαταστήσει το σχεδιάσεως δεκαετίας 1950 και προβληματικό Schützenpanzer Lang HS.30, το οποίο είχε αποδειχθεί ανεπαρκές για τις σύγχρονες ανάγκες του πεζικού.
Οι κύριες απαιτήσεις για το νέο όχημα περιλάμβαναν να έχει χωρητικότητα για 12 στρατιώτες (αργότερα μειώθηκε σε 6-7), ένα αξιόπιστο πυροβόλο 20 χιλιοστών. πλήρη προστασία ΡΒΧΠ καθώς και δυνατότητα οι στρατιώτες της μεταφερόμενης ομάδας πεζικού να μπορούν να μάχονται τόσο από το εσωτερικό του οχήματος όσο και εκτός αυτού.
Η ανάπτυξη ανατέθηκε σε δύο κοινοπραξίες:
Την ομάδα Rheinstahl και την ομάδα που αποτελούνταν από την Henschel Werke και την ελβετική MOWAG.
Μετά από μια σειρά πρωτοτύπων που δοκιμάστηκαν μεταξύ 1960 και 1963, το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε το 1971, όταν τα πρώτα οχήματα παραδόθηκαν στον Δυτικογερμανικό στρατό στις 7 Μαΐου 1971 από τις εταιρείες Thyssen-Henschel και Krupp MaK (αμφότερες ανήκουν πλέον στη Rheinmetall).
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Το Marder 1 βασίζεται σε ένα θωρακισμένο πλαίσιο από συγκολλημένο χάλυβα, με κεκλιμένη θωράκιση στο μπροστινό μέρος που προσφέρει προστασία από βλήματα κινητικής ενέργειας κατηγορίας APDS ( = Armor Piercing Discarding Sabot = Διατρητικό Απορριπτόμενου Κελύφους) διαμετρήματος έως 20mm.
Η διάταξη του οχήματος περιλαμβάνει:
Οι πρώιμες εκδόσεις διέθεταν θυρίδες βολής στα πλάγια, επιτρέποντας στους στρατιώτες να πυροβολούν από το εσωτερικό, αλλά αυτές αφαιρέθηκαν στις μεταγενέστερες αναβαθμίσεις (1A3 και πάνω) λόγω της προσθήκης επιπλέον θωράκισης.
Εξελίξεις και Αναβαθμίσεις
Το Marder 1 πέρασε από πολλές φάσεις αναβάθμισης για να παραμείνει ανταγωνιστικό:
Marder 1A1 (1979-1982): Ενίσχυση του πυροβόλου με διπλή τροφοδοσία (AP και HE βλήματα), προσθήκη θερμικών σκοπευτικών και μείωση της χωρητικότητας πεζικού σε πέντε.Επιχειρησιακή Ιστορία
Παρά την είσοδό του σε υπηρεσία το 1971, το Marder 1 παρέμεινε αδοκίμαστο σε μάχη για 38 χρόνια, μέχρι τον Ιούλιο του 2009, όταν χρησιμοποιήθηκε από γερμανικές δυνάμεις στο Αφγανιστάν. Στην περιοχή Τσαχάρ Ντάρα της επαρχίας Κουντούζ, τα Marder υπερασπίστηκαν επιτυχώς μια γερμανική βάση ενάντια στους Ταλιμπάν, αποδεικνύοντας την αξία τους σε πραγματικές συνθήκες μάχης. Από τότε, συμμετείχε σε πολλές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε αποστολές της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης (Quick Reaction Force).
Εκτός από τη Γερμανία, το Marder 1 υιοθετήθηκε από τις ένοπλες δυνάμεις της Χιλής, της Ινδονησίας, της Ιορδανίας και της Ελλάδας. Η Ελλάδα, παρέλαβε τα πρώτα έξι Marder 1A3 τον Οκτώβριο του 2022, στο πλαίσιο ανταλλαγής με σοβιετικά BMP-1 που στάλθηκαν στην Ουκρανία. Επιπλέον, η Ουκρανία έχει λάβει πάνω από 140 Marder 1A3 από το 2022, με τη Rheinmetall να συνεχίζει τις παραδόσεις μέχρι σήμερα.
Παραλλαγές και Ειδικές Εκδόσεις
Το Marder 1 αποτέλεσε τη βάση για διάφορες παραλλαγές:
Marder Medium Tank RIΗ αρχική πρόθεση αντικατάστασης του Marder 1 ήρθε με το πρόγραμμα Marder 2 τη δεκαετία του 1990, το οποίο ακυρώθηκε. Τελικά, το Puma IFV εισήχθη το 2015 ως ο διάδοχός του, αν και η πλήρης αντικατάσταση καθυστερεί λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας του Puma και της συνεχιζόμενης χρησιμότητας του Marder. Παράλληλα, η Rheinmetall συνεχίζει να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του Marder, με στόχο να παραμείνει ενεργό μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2020 ή και αργότερα.
Το Marder 1 είναι ένα παράδειγμα επιτυχημένης μηχανικής και προσαρμοστικότητας. Από τον Ψυχρό Πόλεμο μέχρι τις σύγχρονες συγκρούσεις, έχει αποδείξει την αξία του ως ένα ευέλικτο, ανθεκτικό και ισχυρό όχημα μάχης πεζικού. Με συνεχείς αναβαθμίσεις και διεθνή χρήση, η κληρονομιά του παραμένει ζωντανή, ακόμα και καθώς ο γερμανικός στρατός στρέφεται προς το μέλλον με το Puma. Το Marder 1 δεν είναι απλώς ένα όχημα· είναι ένα σύμβολο της εξέλιξης της μηχανοκίνητης πολεμικής τέχνης.
Τα Marder στον Ελληνικό Στρατό
Τα ελληνικά Marder 1A3, αν και αποτελούν σημαντική βελτίωση σε σχέση με τα BMP-1 που αντικατέστησαν, είναι πλατφόρμα της δεκαετίας του 1970 με αναβαθμίσεις της δεκαετίας του 1980-1990. Ο εκσυγχρονισμός τους στοχεύει στην ενίσχυση της επιβιωσιμότητας, της ισχύος πυρός και της διαλειτουργικότητας με σύγχρονα συστήματα, όπως τα ελληνικά άρματα Leopard 2HEL.
Ο υπολογισμός του κόστους εκσυγχρονισμού των ελληνικών ΤΟΜΑ Marder 1A3 εξαρτάται από το εύρος των αναβαθμίσεων, τον αριθμό των οχημάτων (40 έχουν παραληφθεί μέχρι τώρα), και τις συγκεκριμένες τεχνολογίες που θα επιλεγούν.
Εκτίμηση Κόστους Εκσυγχρονισμού
Βασικό Κόστος Αναβάθμισης ανά Όχημα:Συνολικό κόστος για τα 40 Marder 1A3:
Το κόστος αυτό αφορά βασικές αναβαθμίσεις (νέα οπτικά, θωράκιση, συστήματα διοίκησης και ελέγχου). Περισσότερο προηγμένες αναβαθμίσεις (π.χ. εγκατάσταση συστημάτων ενεργητικής προστασίας ή νέου πυροβόλου 30 χιλ.) μπορεί να αυξήσουν το κόστος.
Παραδείγματα από Αλλού:
Το κόστος συντήρησης και αποκατάστασης των Marder 1A3 από τη Rheinmetall (για την παράδοση στην Ελλάδα το 2022-2023) κυμάνθηκε μεταξύ 850.000 και 1 εκατομμυρίου ευρώ ανά όχημα, καλύπτοντας πλήρη συντήρηση, αντικατάσταση φθαρμένων εξαρτημάτων, και βαφή anti-IR. Το κόστος αυτό το ανέλαβε η γερμανική κυβέρνηση.
Πρόσθετα Έξοδα:
Εκπαίδευση Πληρωμάτων:
Υποδομές και Logistics:
Εναλλακτικές Επιλογές
Η αναβάθμιση των Marder 1A3 είναι πιο οικονομική από την αγορά νέων οχημάτων, αλλά το τελικό κόστος εξαρτάται από το αν θα επιλεγεί ένα βασικό ή προηγμένο πακέτο (π.χ. το CCV φέρνει τα Marder κοντά σε επίπεδα Puma/Lynx).
Παράγοντες που Επηρεάζουν το Κόστος
Εύρος Αναβαθμίσεων:
Ελληνική Συμμετοχή:
Εκτιμώμενο Εύρος Κόστους
Βασικό Πακέτο Αναβάθμισης:
Πλήρες Πακέτο (CCV):
Συνολικό Κόστος με Logistics και Εκπαίδευση:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου