Δευτέρα 14 Ιουλίου 2025

Marine Attack Helicopter (MAH): Μια Νέα Εποχή για το Σώμα Πεζοναυτών της Νότιας Κορέας


Γράφει ο Γιώργος Χ

Το Marine Attack Helicopter (MAH) είναι ένα επιθετικό ελικόπτερο  που αναπτύχθηκε από την Korea Aerospace Industries (KAI) για το Σώμα Πεζοναυτών της Δημοκρατίας της Κορέας (ROKMC). 

Βασισμένο στην πλατφόρμα του μεταφορικού ελικοπτέρου MUH-1 Marineon, το οποίο με τη σειρά του είναι η ναυτική παραλλαγή του μεταφορικού στρατού ξηράς ελικοπτέρου KUH-1 Surion (προϊόν συνεργασίας της Κορεάτικης ΚΑΙ με την -γαλλική κυρίως- Eurocopter κι αυτό είναι εμφανές και στην όψη με σχεδιαστικά στοιχεία από τη γνωστή σειρά ελικοπτέρων Super Puma), το MAH αποτελεί μια εξειδικευμένη λύση για αμφίβιες επιχειρήσεις, προσφέροντας δύναμη πυρός και υποστήριξη στις αποστολές του ROKMC. 

Το πρόγραμμα ανάπτυξης του MAH, το οποίο ξεκίνησε το 2022, σηματοδοτεί τη δέσμευση της Νότιας Κορέας να ενισχύσει τις δυνατότητες αεροπορικής υποστήριξης των πεζοναυτών της, ιδιαίτερα σε περιοχές κοντά στα σύνορα με τη Βόρεια Κορέα.

Η ανάπτυξη του MAH ξεκίνησε επίσημα τον Οκτώβριο του 2022, όταν η Υπηρεσία Αμυντικών Προμηθειών της Νότιας Κορέας (DAPA) ανέθεσε στην KAI σύμβαση ύψους 438 δισεκατομμυρίων KRW (περίπου 307 εκατομμύρια USD) για τη δημιουργία ενός ελικοπτέρου επίθεσης για το ROKMC. Το πρόγραμμα είχε ως στόχο την ενίσχυση των δυνατοτήτων αμφίβιων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα στα βορειοδυτικά νησιά κοντά στα σύνορα με τη Βόρεια Κορέα. Το MAH βασίζεται στο MUH-1 Marineon, το οποίο είναι ήδη σε υπηρεσία με το ROKMC για αποστολές μεταφοράς και αμφίβιων επιχειρήσεων, και ενσωματώνει τεχνολογίες από το πρόγραμμα Light Armed Helicopter (LAH) της KAI.

Η πρώτη πτήση του πρωτοτύπου MAH πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2024 στο Κέντρο Πτήσεων Περιστροφικών Πτερύγων της KAI στο Jinju Ibanseong-myeon, με διάρκεια περίπου 20 λεπτών, περιλαμβάνοντας δοκιμές ταξινομήσεων, απογείωσης, αιώρησης και βασικών ελιγμών. Το πρόγραμμα προβλέπεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2026, με την παράδοση 24 ελικοπτέρων στο ROKMC έως το 2031.


Τεχνικά Χαρακτηριστικά



Το MAH είναι ένα ελικόπτερο διπλού κινητήρα με μέγιστο βάρος απογείωσης 8.709 kg (19.200 lb) και κινείται από δύο turboshaft κινητήρες General Electric/Hanwha Aerospace ισχύος 1.855 ίππων ο καθένας, με σύστημα ψηφιακού ελέγχου κινητήρα (FADEC). Το ελικόπτερο έχει μήκος 20 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 142 κόμβους (263 km/h), εμβέλεια πάνω από 800 km και επιχειρησιακό ύψος πτήσης 4.500 μέτρα. Διατηρεί τη δυνατότητα μεταφοράς έως και 15 ατόμων, συμπεριλαμβανομένων δύο (2) πιλότων, καθιστώντας το ικανό τόσο για επιθετικές αποστολές όσο και για μεταφορά προσωπικού, παρόμοια με το σοβιετικό Mi-24 Hind.


Οπλισμός



Το MAH είναι εξοπλισμένο με προηγμένα οπλικά συστήματα, πολλά από τα οποία προέρχονται από το πρόγραμμα LAH:

Πυροβόλο 20 mmΤριπλής κάννης, τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος του ελικοπτέρου, βασισμένο στο M197, παρόμοιο με αυτό του αμερικανικού επιθετικού ελικοπτέρου AH-1Z Viper.

Αντιαρματικοί πύραυλοι Cheongeom
Κατασκευής Hanwha Techwin, για την καταστροφή τεθωρακισμένων στόχων.

Πύραυλοι αέρος-αέρος Mistral ATAM
Της MBDA, για την αντιμετώπιση εναέριων απειλών, καθιστώντας το MAH το πρώτο εγχώρια ανεπτυγμένο ελικόπτερο της Νότιας Κορέας με αυτή τη δυνατότητα.

Ρουκέτες 2.75 ιντσών:
 Διαθέσιμες σε καθοδηγούμενες και μη καθοδηγούμενες εκδόσεις.

Σύστημα Στόχευσης και Ορισμού Στόχων (TADS)
Αναπτύχθηκε από την Hanwha Systems, με δυνατότητες νυχτερινής όρασης και κράνη με οθόνη (HMD).

MUM-T (Manned-Unmanned Teaming)
Το MAH μπορεί να φέρει σύστημα εκτόξευσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAVs), ενισχύοντας την ικανότητα συνεργασίας με μη επανδρωμένα συστήματα.

Σχεδιαστικές Ιδιαιτερότητες


Το MAH διατηρεί την καμπίνα του MUH-1 Marineon, επιτρέποντας τη μεταφορά στρατιωτών, ενώ οι πτυσσόμενοι έλικες διευκολύνουν τη λειτουργία από τα αμφίβια πλοία Dokdo-class του Ναυτικού της Νότιας Κορέας. 



Η ομοιότητα με το Marineon μειώνει το κόστος συντήρησης και διευκολύνει τη διαχείριση ανταλλακτικών, ιδιαίτερα σε αποστολές στη θάλασσα. Ωστόσο, η επιλογή ενός ελικοπτέρου που βασίζεται σε πλατφόρμα μεταφοράς αντί για καθαρά επιθετικό σχέδιο, όπως το AH-64 Apache ή το AH-1Z Viper, έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς ορισμένοι θεωρούν ότι δεν προσφέρει την ίδια ευελιξία και επιβιωσιμότητα.

Δοκιμές και Πρόοδος


Πρώτη Πτήση (Δεκέμβριος 2024)
Το πρωτότυπο MAH ολοκλήρωσε επιτυχώς την πρώτη του πτήση, δοκιμάζοντας βασικούς ελιγμούς και σταθερότητα.

Δοκιμές Πυροδότησης (Ιανουάριος-Ιούνιος 2025)
Τρεις (3) δοκιμές πυροδότησης υπό ημερήσιες και νυχτερινές συνθήκες επιβεβαίωσαν την ικανότητα του ελικοπτέρου να χρησιμοποιεί πυροβόλο 20 mm και ρουκέτες. Περαιτέρω δοκιμές με καθοδηγούμενους πυραύλους και πυραύλους αέρος-αέρος προγραμματίζονται για το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Μελλοντικό Πρόγραμμα: Το 2025 θα περιλαμβάνει εκτεταμένες δοκιμές πτήσης και αξιολόγησης, με στόχο την ολοκλήρωση της ανάπτυξης έως το 2026.


Στρατηγική Σημασία


Το MAH έχει σχεδιαστεί για να παρέχει:

Κάλυψη για το MUH-1 Marineon: Προστασία κατά τη διάρκεια αμφίβιων επιθέσεων σε εχθρικό έδαφος.

Υποστήριξη πυρός για χερσαίες μονάδες: Ενίσχυση της ικανότητας των πεζοναυτών να επιχειρούν σε δύσκολες συνθήκες.

Επιχειρήσεις από πλοία: Το MAH θα επιχειρεί από τα αμφίβια πλοία ROKS Dokdo και ROKS Marado, ενισχύοντας τις δυνατότητες αμφίβιων επιχειρήσεων της Νότιας Κορέας.

Η ανάπτυξη του MAH αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Νότιας Κορέας για την ενίσχυση των ναυτικών και αμφίβιων δυνατοτήτων της, με έμφαση στην αντιμετώπιση πιθανών απειλών από τη Βόρεια Κορέα, ιδιαίτερα στα βορειοδυτικά νησιά.


Αντιδράσεις και Συγκρίσεις


Η επιλογή του MAH έναντι καθιερωμένων επιθετικών ελικοπτέρων , όπως το Bell AH-1Z Viper, το Boeing AH-64E Apache ή το TAI T129 ATAK, προκάλεσε αντιδράσεις στη Νότια Κορέα. 

Ο πρώην διοικητής του ROKMC, Αντιστράτηγος Lee Seung-do, δήλωσε ότι το Σώμα Πεζοναυτών προτιμούσε ένα ελικόπτερο με μεγαλύτερη ευελιξία και επιβιωσιμότητα αντί για μια οπλισμένη παραλλαγή του μεταφορικού ελικοπτέρου Marineon. Παρά τις επικρίσεις, η DAPA υποστηρίζει ότι η ομοιότητα με το Marineon εξασφαλίζει διαλειτουργικότητα και μειώνει το κόστος συντήρησης.

Συγκριτικά, το MAH μοιάζει με το Mi-24 Hind της Σοβιετικής Ένωσης, καθώς συνδυάζει ρόλους επίθεσης και μεταφοράς. Ωστόσο, σε αντίθεση με τα αμερικανικά AH-1Z Viper ή AH-64E Apache , τα οποία είναι ειδικά σχεδιασμένα για επιθετικές αποστολές και διαθέτουν προηγμένα συστήματα αεροπορικού πολέμου, το MAH βασίζεται σε μια πλατφόρμα μεταφοράς, γεγονός που μπορεί θεωρητικά να περιορίζει την απόδοσή του σε υψηλής έντασης συγκρούσεις.

Το MAH αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας του 2020, με συνολικά 24 μονάδες να παραδίδονται στο ROKMC. Η ενσωμάτωση προηγμένων συστημάτων, όπως το MUM-T και οι πύραυλοι Mistral, το καθιστά μια ευέλικτη πλατφόρμα για αμφίβιες επιχειρήσεις. Η KAI εξετάζει επίσης την ανάπτυξη πρόσθετων παραλλαγών του Surion για αποστολές όπως η αντιμετώπιση ναρκών και ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος, ενισχύοντας περαιτέρω τη χρησιμότητα της πλατφόρμας.

Το Marine Attack Helicopter (MAH) αποτελεί μια φιλόδοξη προσπάθεια της Νότιας Κορέας να ενισχύσει τις δυνατότητες των πεζοναυτών της μέσω μιας εγχώριας λύσης. Παρά τις προκλήσεις και τις επικρίσεις, η επιτυχής ολοκλήρωση των δοκιμών πτήσης και πυροδότησης το 2024-2025 υποδηλώνει ότι το MAH θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις μελλοντικές αμφίβιες επιχειρήσεις του ROKMC, προσφέροντας πυροδύναμη, ευελιξία και διαλειτουργικότητα με το υπάρχον στόλο Marineon.


Πηγές:

  • Janes: South Korea's Marine Attack Helicopter conducts first flight

  • Flight Global: South Korea’s Marine Attack Helicopter completes live-fire tests

  • Janes: MADEX 2025: KAI prepares Marine Attack Helicopter for MUM-T operations

  • The War Zone: This Is South Korea’s New Heavily Armed Marine Attack Helicopter

  • The Aviationist: Video Shows First Flight of South Korean Marine Attack Helicopter

  • The Korea Herald: DAPA completes live-fire test of homegrown Marine attack helicopter

  • Naval News: KAI Unveils New MAH Marineon Helicopter at ADEX 2021

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου